Hvorfor konverterer mine besøgende ikke?

Enhver ny ejer af en webshop – hvilket er en måde, hvorpå flere og flere iværksættere sniffer til livet som selvstændig – har undret sig over, hvorfor de mange besøgende på webshoppen dog ikke konverterer. Hvorfor de med andre ord ikke køber noget.

Midlet, der kan give svar på dette spørgsmål, hedder konverteringsoptimering. Netop konverteringsoptimering er en proces, hvor man ved hjælp af test finder ud af, hvordan man får flere af ens besøgende til at konvertere.

Det kan fx være med værktøjer som Visual Website Optimizer eller Optimizely.

Her kan man lave A/B-splittests. En test, hvor man ser, hvor mange af de besøgende der konverterer enten med en rød eller en grøn knap – eller, lidt mere avanceret, med eller uden sidebar på ens domæne.

Du har mulighed for selv at lave din konverteringsoptimering eller hyre en ekspert til samme. Ønsker du selv at gøre det, kan du overveje et kursus i online markedsføring som det, linket følger til.

Du kan også vælge at skubbe ansvaret fra dig og lade en ekspert tage sig af selve optimeringen. Fordelen herved er, at du er sikker på, optimeringen foretages teknisk korrekt (så ikke Google pludseligt ingen besøgende sender) og at du ikke laver unødvendige tests.

Når man tester kan man både få et positivt og et negativt resultat. Et negativt resultat koster penge. Konverteringsoptimering er et farligt felt, hvorfor det ofte kan betale sig at få hjælp af en professionel til det praktiske – eller i hvert fald til at udstikke en retning, hvilken efter ens optimering kan blive foretaget.

Skriv kommentar

*